Обітниця ("nazr") як складник стереотипної поведінки у перському мовно-культурному просторі

DOI: https://doi.org/10.17721/1728-242X.2021.27.22-26

Автор(и)

  • С. СОПІЛЬНЯК Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-2563-7652

Ключові слова:

стереотип, стереотипна поведінка, обітниця, перські прикмети і забобони

Анотація

Розглянуто механізми формування стереотипної поведінки представників перського мовно-культурного простору на матеріалі перських народних прикмет і забобонів із компонентом "nazr" (букв. "обітниця"). Стисло подано історію вивчення поняття "стереотип" вітчизняними й зарубіжними науковцями, представлено основні позиції вчених щодо тлумачення цього терміна. З'ясовано, що стереотипи – це відкриті, загальні уявлення, ті знання про світ, які формують образ життя та об'єднують суспільство. Вони є ключовою ланкою лінгвокультурної компетенції носіїв певної мови. На основі стереотипів створюються символи культури, нації, часу. Охарактеризовано поняття "nazr" / "nazr kardan" (букв. "обітниця" / "давати обітницю"), що лежить в основі одного з релігійних та ритуальних звичаїв іранців, яким слідують за різноманітних обставин. Цей звичай побутував в іранському суспільстві з давніх-давен і має неабияке значення в сучасному Ірані також. Здійснений аналіз перських прикмет і забобонів із компонентом "nazr" засвідчив, що носії перської лінгвоментальності, стикаючись із проблемами у своєму повсякденному житті, часто звертаються до народних прикмет і забобонів та керуються певними настановами, закладеними в них. Яскравим прикладом того, як забобонні уявлення зумовлюють стереотипізацію поведінки, слугують забобони з компонентом "nazr", які спонукають до низки ритуальних дій, покликаних принести розв'язання проблеми тому, хто цього потребує. У структурі феномену обітниці в перській лінгвокультурі можна виділити три складові: обставину чи мотив (що спонукає до обітниці); добровільність (людина добровільно бере на себе певні зобов'язання перед Богом); обов'язковість виконання (оскільки недотримання своєї обітниці є гріхом). Найпоширенішими стереотипними мотивами обітниць у перських забобонах є вагітність і здоров'я. Саме ці мотиви найчастіше спонукають мовця до духовних чи матеріальних обітниць, які в результаті формують такі характерні для перської етноментальності стереотипи-образи, як: "жертвоприношення", "благодійність", "богослужіння", "богобоязливість".

Посилання

Āl-e Ahmad, J., 2004. Ziyārat. Tehran: Tirgān.

Bartminskij, E., 1997. Jetnocentrizm stereotipa. Pol'skie i nemeckie studenty o svoih sosedjah. Slavjanovedenie, 1, pp. 12–24.

Dehkhoda, A., 1993–1994. Loghatnameh (Encyclopedic Dictionary). Tehran: Tehran University Publications.

Gumilev, L. N., 2001. Jetnogenez i biosfera Zemli. Saint Petersburg: Kristall.

Hedayat, S., 1954. Se qatre-ye xun. Tehran: AmirKabir.

Hrybok, O. M., 2014. Obiektyvatsiia linhvokulturnykh stereotypiv u nimetskomovnomu pobutovomu dyskursi. Abstract of Ph. D. thesis. V. N. Karazin Kharkiv National University.

Ivanova, E. A., 2000. Stereotip kak fenomen kul'tury. Abstract of Ph. D. thesis. Peoples' Friendship University of Russia.

Krasnyh, V. V., 2002. Jetnopsiholingvistika i lingvokul'turologija. Moscow: Gnozis.

Krasnyh, V. V., 2003. "Svoj" sredi "chuzhih": mif ili real'nost'?". Moscow: Gnozis.

Kuievda, V., 2013. Psykholohichni retrospektsii ukrainskoi etnokulturnoi modeli. Kirovohrad: Imeks-LTD.

Lippmann, W., 1922. Public Opinion. New York, NY: Harcourt, Brace and Company.

Lippmann, W., 2004. Public Opinion. Translated from English by T. V. Barchunova. Moscow: Institut Fonda "Obshhestvennoe mnenie".

Maslova, V. A., 2008. Kognitivnaya lingvistika. Minsk: TetraSistems.

Mazepova, O. V., 2015. Vnutrishnii svit liudyny u perskomu linhvomentalnomu prostori. Kyiv: Vydavnychyi dim Dmytra Buraho.

Michurin, V. A., 1993. Slovar' ponjatij i terminov teorii jetnogeneza L. N. Gumileva. [e-book] Moscow: Jekopros. Available at: <https://web.archive.org/web/20161206042920/http://gumilevica.kulichki.net/MVA/mva09.htm> [Accessed 15 March 2021].

Prohorov, Ju. E., 1996. Nacional'nye sociokul'turnye stereotipy rechevogo obshhenija i ih rol' v obuchenii russkomu jazyku inostrancev. Moscow: LKI.

Prozorov, S. M. ed., 1991. Islam. Jenciklopedicheskij slovar'. Moscow: Nauka.

Romashko, S. A., 2009. Stereotip: k jazykovoj i kul'turnoj arheologi slova i ponjatija. Stereotipy v jazyke, kommunikacii i kul'ture, pp. 215–226.

Rubinchik, Ju. A. ed., 1970. Persidsko-russkij slovar'. Moscow: Sovetskaya Entsiklopediya.

Ryzhkov, V. A., 1985. Reguljativnaja funkcija stereotipov. Znakovye problemy pis'mennoj kommunikacii, pp. 15–21.

Sadeqi, H., Fathi, M. and Shafii, A., 2012. Jāyegāh-e nozurāt dar faqrzedāyi az jāme’e-ye eslāmi. Faslnāme-ye elmi pežuheši eqtesād-e eslāmi, 45, pp. 5–32.

Selivanova, O. O., 2012. Mekhanizmy stereotypizatsii v etnosvidomosti y movi. In: O. O. Selivanova, 2012. Svit svidomosti v movi. Mir soznanija v jazyke. Cherkasy: Yu. Chabanenko, pp. 293–304.

Shavarini, M. K., 2006. The Role of Higher Education in the Life of a Young Iranian Woman. Women's Studies International Forum, 29(1), pp. 42–53.

Zolfaghari, H., 2015. Bāvarhā-ye āmyāne-ye mardom-e Iran. Tehran: Našr-e Češme.

Завантаження

Опубліковано

18.02.2023

Як цитувати

Обітниця ("nazr") як складник стереотипної поведінки у перському мовно-культурному просторі: DOI: https://doi.org/10.17721/1728-242X.2021.27.22-26. (2023). ВІСНИК КИЇВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА. СХІДНІ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ, 1(27), 22-26. https://oriental.bulletin.knu.ua/article/view/579

Схожі статті

1-10 з 54

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.