Лінгвопрагматичний потенціал перських народних прикмет і забобонів
DOI: https://doi.org/10.17721/1728-242X.2020.26.31-36
Ключові слова:
лінгвопрагматика, народна прикмета, забобон, лінгвокультураАнотація
Здійснено спробу з'ясувати лінгвопрагматичний потенціал перських народних прикмет і забобонів на предмет їхньої логічності / алогічності для людини і функцій, які вони виконують у повсякденному житті іранців. Стисло охарактеризовано позиції вітчизняних та зарубіжних науковців щодо проблеми вивчення та систематизації народних прикмет і забобонів, причин та наслідків функціонування цих мовно-культурних одиниць у людських спільнотах, розглянуто запропоновані дослідниками класифікації. Деякі вчені причиною віри людини в прикмети й забобони вважають страх, а також намагання пояснити явища навколишнього середовища, які виходять за межі повсякденного досвіду і не вкладаються у звичні уявлення. Не викликає сумніву, що уявлення, які лежать в основі цих мікротекстів, походять із сивої давнини, але попри їхній специфічний, часто алогічний характер, вони настільки вкорінилися у свідомість людей, що продовжують функціонувати в сучасних спільнотах як своєрідні культурні константи, настанови, що регулюють повсякденну поведінку людини. Вчені поділяють народні прикмети й забобони на об'єктивні та необ'єктивні. Об'єктивні, або ж справжні, прикмети ґрунтуються на багатовіковому досвіді та спостереженнях поколінь, вони мають логічне пояснення, і тому наслідувати їх корисно. Необ'єктивні, або ж хибні, прикмети й забобони відображають нереальні, неіснуючі зв'язки між явищами, людиною і природою, вони є неправдивими й містять у своїй основі вимисел. Окреслено деякі особливості функціонування логічних та алогічних перських прикмет і забобонів порівняно з українськими у відповідних лінгвокультурних спільнотах. Встановлено, що ці мікротексти виконують низку функцій у повсякденній діяльності людини, зокрема регулятивну, прогностичну, аксіологічну, морально-етичну, психотерапевтичну та ін. Зроблено висновок про те, що вивчення народних прикмет і забобонів із позицій лінгвопрагматики відкриває шлях до кращого розуміння процесів осмислення навколишньої дійсності представниками певної лінгвокультури, які завжди характеризуються яскравою етноспецифікою.
Посилання
Dal', V., 2016. O pover'jah, sueverijah i predrassudkah russkogo naroda. Moscow: Argumenty nedeli.
Dehxodā, A., 1993–1994. Loqatnāme (Encyclopedic Dictionary). Tehran: Tehran University Publications.
Dehxodā, A., 2004. Amsāl va hekām. Tehran: Amir Kabir.
Fattahova, N. N., 2004. Narodnye primety v russkom i tatarskom jazykah: semantiko-sintaksicheskie otnoshenija. Kazan: Shkola.
Freud, S., 2015. Zur Psychopathologie des Alltagslebens. Translated from German. Moscow: Jeksmo.
Grushko, E. A. and Medvedev, Ju. M. eds., 1995. Slovar' russkih sueverij, zaklinanij, primet i poverij. Nizhny Novgorod: Russkij kupec.
Hedayat, S., 1933. Nirangestān. Tehran: Jāvidān.
Hnatiuk, V. M., 1966. Vybrani statti pro narodnu tvorchist. Kyiv: Naukova dumka.
Hosseyni Dašti, S., 2003. Mo'aref va mo'ārif. Tehran: Mo'assese-ye farhangi Ārāye.
Hristoforova, O. B., 1998. K voprosu o strukture primety. Mirovoe derevo, 1(6), рр. 30–47.
Isfahani, M. H., 1924. Qarāeb-e avāed-e melal. Mashhad: Sāzmān-e ketābxāne-hā, mowze-hā va markaz-e asnād-e āstān-e qods razavi.
Jahānšāhi Afšar, A., 2014. Rišehā-ye xorāfāt va kārkard ānhā dar farhang-e mardom. Dofaslnāme-ye farhang va adabiyāt-e āme, 2(3), pp. 49–77.
Kenzhabalina, G. N., 2012. Lingvopragmatika. Pavlodar: Kereku.
Khodakivska, O. M., 2011. Psykholohichnyi vplyv stresu na vahitnist zhinky i na vzaiemyny molodoho podruzhzhia. Problemy suchasnoi psykholohii, 1(13), рр. 586–596.
Kul'kova, M. A., 2011. Kognitivno-smyslovoe prostranstvo narodnoj primety. Abstract of Ph. D. thesis. Tatar State University of Humanities and Education.
Levi-Brjul', L., 1994. Sverhestestvennoe v pervobytnom myshlenii. Moscow: Pedagogika-Press.
Matin, F., 2016. Hame-ye bāvarhā-ye xorāfi-ye irāniyān darbāre-ye gorbe, [online] Tehran. Available at: <https://www.aparat.com> [Accessed 5 November 2019].
Mezencev, V. A., 1989. O sueverijah – vserjoz. Moscow: Sovetskaja Rossija.
Min'ko, L. I., 1975. Sueverija i primety. Minsk: Nauka i tehnika.
Nudel'man, R., 2008. Biblejskaja arheologija: nauchnyj podhod k tajnam tysjacheletij. Rostov-on-Don: Feniks, Krasnodar: Neoglori.
Ohiienko, І., 1992. Ukrainska kultura: korotka istoriia kulturnoho zhyttia ukrainskoho narodu. Kyiv: Dovіra.
Ol'shanskij, D. V., 2002. Psihologija mass. Saint Petersburg: Piter.
Pasichniuk, I. M., 2003. Poetyka ukrainskykh narodnykh prykmet. Abstract of Ph. D. thesis. Taras Shevchenko National University of Kyiv.
Rabi Zāde, A., 2010. Gerdāvari-ye farhang-e āmyāne-ye šahrestān-e dāmqān, [online] Tehran. Available at: <http://damghanvage.blogfa.com/post-22.aspx> [Accessed 17 September 2019].
Russell, B., 1987. What I Believe. [e-book] Translated from English by A. Jakovlev. Moscow: Politizdat. Available at: <http://www.libok.net/writer/5728/kniga/17922/rassel_bertran/vo_chto_ya_veryu/read> [Accessed 2 December 2019].
Rusyn, M. Yu., 1991. Folklor: tradytsii i suchasnist. Kyiv: Lybid.
Sadova, T. S., 2004. Narodnaja primeta kak tekst i problemy lingvistiki fol'klornogo teksta. Abstract of Ph. D. thesis. Saint Petersburg State University.
Saenko, Ju. V., 2006. Psihologicheskie aspekty izuchenija sueverij. Voprosy psihologii, 1(6), pp. 85–96.
Safari, R., 2010. Bist xorāfe ajib, [online] Tehran. Available at: <http://ghalbeyakhi1249.blogfa.com/1389/12> [Accessed 15 October 2019].
Shahnovich, M. I.,1984. Primety vernye i suevernye. Leningrad: Lenizdat.
Shkoda, M. N., 2008. Tradytsii i sviata ukrainskoho narodu. Donetsk: BAO.
Skurativskyi, V. T., 1996. Rusalii. Kyiv: Dovira.
Šāmlu, A., 2000. Ketāb-e kuče. Tehran: Māzyār. Vol. 3.
Tokarev, S. A., 1983. Kalendarnye obychai i obrjady v stranah zarubezhnoj Evropy. Istoricheskie korni i razvitie obychaev. Moscow: Nauka.
Xānsāri, J., 1976. Kolsum nane. Tehran: Mo'assese-ye entešārāt va čāp-e dānešgāh-e Tehrān.
Zav'jalova, E. E., 2013. Primety kak fol'klornyj zhanr: opyt sistematizacii. Znanie. Ponimanie. Umenie, 1(2), pp. 187–193.
Zhaivoronok, V. V., 2006. Znaky ukrainskoi etnokultury. Kyiv: Dovіra.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ознайомтесь з політикою за посиланням https://oriental.bulletin.knu.ua/licensing-and-copyright