Види поетичних фігур (шабдаланкар) у поезії Міри Баї

DOI: https://doi.org/10.17721/1728-242X.2020.26.55-57

Автор(и)

  • К. ДОВБНЯ Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, Україна

Ключові слова:

аланкара, анупраса, віпса, шлеша, ямака

Анотація

Розглянуто питання про види поетичних фігур (шабдаланкар) у поезії відомої поетеси середньовічного соціально-релігійного руху бгакті Міри Баї, а саме, важливу категорію поетики гінді – аланкари, які допомагають проявити естетичну емоцію – расу. Тому їх дослідження має неабияке значення для характеристики творчості Міри Баї загалом. Аланкари зазвичай називають риторичними фігурами, та й точний переклад їхньої назви – "прикраси" – повністю відповідає найважливішій європейській риторичній категорії, що охоплює поняття фігур і тропів ornatus. Вони прикрашають звучання й зміст слова і в такий спосіб допомагають проявити естетичну емоцію – расу. Запропоновано дослідження видів шабдаланкар (прикрас форми) в поезії Міри Баї. Розглянуто такі шабдаланкари, як анупраса (алітерація), ямака (лексичний повтор – "співзвуччя"), вакрокті й шлеша (деякі види парономасії – "поєднання"). Виявлено, що у віршах Міри Баї трапляються переважно дві з них – анупраса та віпса. Особливістю формальної риси творів Міри Баї є скупе використання нею прикрас поезії, оскільки вірші поетеси є криком душі, то в них відображено нестерпний біль від розлуки з коханим Крішною. У такому душевному стані Мірі Баї було не до штучного прикрашання й гри словами. Якщо й з'являються окремі аланкари в її поезії, то це відбувається абсолютно невимушено. У віршах Міри Баї домінує лише одна з кількох шабдаланкар, а саме: анупраса, яка допомагає поетесі через мелодику вірша створити потрібний їй настрій та яскраво проявити естетичну емоцію кохання – расу шрінгар.

Посилання

Cvetkova, S. O., 2013. Slovesnye figury i princip "neprjamogo vyrazhenija" (vakrokti) v sanskritskoj klassicheskoj pojetike. Zografskij sbornik, 1(3), p. 86.

Dandina, Kaavya darsha, [online]. Available at: <http://www.sanskrit.nic.in/DigitalBook/K/Kavyadarshdandi.pdf> [Accessed 11 September 2019].

Desharaajasianha Bhaatee, 1995. Meeraa Baaee aura unakee padaavaalee. Delhi: Ashoka Prakaashana.

Grincer, P. A. ed., 1983. Vostochnaja pojetika. Specifika hudozhestvennogo obraza. Moscow: Nauka.

Grincer, P. A., 1987. Osnovnye kategorii klassicheskoj indijskoj pojetiki. Moscow: Nauka.

Kaavyaalankaara, 2012. Varanasi: Chaukhamba sanskata seereeja.

Keshavadatta Roovaalee, 1978. Kaavyashaastra kee bhoomikaa. Almora.

Mahaaveera Prasaada Dvivedee, 1957. Rasagna Ranjana. Agra: Saahitya Ratna Bhandaara.

Nagendra, M. A. ed., 1944. Dhvanyaaloka: Shree Anandavardhanaachaarya viraachita Dhvanyaalokakee hiandee vyaakhyaa. Varanasi, 1944.

Shreekrushnamani Tripaathee ed., 2010. Chandraloka. Varanasi.

Tavastsherna, S. S. and Cvetkova, S. O., 2008. Sanskritskaja pojetika. Saint Petersburg: Izdatel'stvo Sankt-Peterburgskogo universiteta.

Vishvanaatha, 1977. Saahitya Darpanam. Kolkata: Free Sanskruta Kaaleja.

Завантаження

Опубліковано

18.02.2023

Як цитувати

Види поетичних фігур (шабдаланкар) у поезії Міри Баї: DOI: https://doi.org/10.17721/1728-242X.2020.26.55-57. (2023). ВІСНИК КИЇВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА. СХІДНІ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ, 1(26), 55-57. https://oriental.bulletin.knu.ua/article/view/616

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають

1 2 3 4 5 > >>