АЗЕРБАЙДЖАНСЬКИЙ ТЕАТР: ЙОГО РОЛЬ, ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ, ПРИЧИНИ УСПІХУ, ВИКЛИКИ ТА ПРОБЛЕМИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.17721/1728-242X.2024.30.11

Ключові слова:

Азербайджанський театр, культурна спадщина, національна ідентичність, соціокультурні наслідки, історична траєкторія, сучасні театральні практики

Анотація

Вступ. Історія азербайджанського театру є багатим полотном, витканим з різноманітних культурних впливів і художніх виразів. Досліджує найдавніші театральні форми Азербайджану, простежуючи їхні корені й аналізуючи їхній вплив на розвиток унікальної театральної ідентичності. Цей комплексний огляд розповідає про шлях азербайджанського театру, підкреслюючи його витоки, ключові трансформації та стійку соціокультурну значущість. Позиція Азербайджану в цьому глобальному контексті була унікальною завдяки його стратегічному розташуванню на перехресті Східної Європи та Західної Азії. Театр в Азербайджані виник як потужний засіб вираження, що відображав суспільні прагнення, боротьбу і трансформації. Висвітлює створення перших театральних ініціатив наприкінці ХІХ ст., наголошуючи на їхній ролі у збереженні мови, формуванні національної ідентичності та соціальних коментарях. Також досліджує труднощі й остаточні перемоги, із якими стикався цей новий вид мистецтва. Спираючись на різноманітні джерела, дослідження розглядає еволюцію ролі театру в Азербайджані – від форми розваг до освітнього інструменту, ураховуючи технологічні досягнення ХХІ ст. Отже, ранні театри Азербайджану сприяли: збереженню мови, формуванню національної ідентичності, наданню сили та емансипації; виступали мостом між минулим і сучасним, сприяюли культурному обміну та дипломатії, розвитку освіти та просвітництва, а також економічним чинником. Як і в інших художніх рухах світу, шлях азербайджанського театру був позначений як поразками, так і перемогами. Хоча його виникнення стало сміливою заявою про культурну самовираженість, його стійкість вимагала терпіння, інновацій. Незважаючи на ці труднощі, азербайджанський театр зазнав значних тріумфів: підтримка громади, визнання за межами кордонів, еволюція спадщини, платформа для соціальних дискурсів, освітня роль і міжнародне визнання.

 

Посилання

Altstadt, A. L. (1992). The Azerbaijani Turks: Power and identity under Russian rule. Hoover Press.

Atkin, M. (1993). Russia and Iran, 1780–1828. University of Minnesota Press.

Jafarov, E. (2019). The creative work of Vagif Ibrahim as a bifurcation point for weastern and eastern theatres. Central Asian Journal of Art Studies, 4(3), 67–72.

Hobsbawm, E. J. (1992). Nations and nationalism since 1780: Programme, myth, reality. Cambridge University Press.

Martin, T. (2001). Affirmative action empire: Nations and nationalism in the Soviet Union, 1923–1939. Cornell University Press.

Mirzayeva, G. (2020). The piano music of Azerbaijan: national and cross-cultural influences on contemporary performance practices [Unpublished Doctoral thesis, Guildhall School of Music and Drama].

Shay, A. (1995). Bazi-ha-ye Nameyeshi: Iranian women's theatrical plays. Dance Research Journal, 27(2), 16–24.

Smith, A. D. (1971). Theories of nationalism. Duckworth.

Swietochowski, T. (1985). Russian Azerbaijan, 1905–1920: The shaping of a national identity in a Muslim community. Cambridge University Press.

Rubin, D. (1994). World Encyclopedia of Contemporary Theatre. Routledge.

Завантаження

Опубліковано

03.03.2025

Як цитувати

АЗЕРБАЙДЖАНСЬКИЙ ТЕАТР: ЙОГО РОЛЬ, ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ, ПРИЧИНИ УСПІХУ, ВИКЛИКИ ТА ПРОБЛЕМИ. (2025). ВІСНИК КИЇВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА. СХІДНІ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ, 1(30), 77-80. https://doi.org/10.17721/1728-242X.2024.30.11

Схожі статті

1-10 з 54

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають

1 2 3 4 5 6 > >>